The Use of Gadgets on Ethics of Early Childhood Communication From the Perspective of the Qur'an

Author


Moh. Abdan Syakuro(1Mail), Ardhana Reswari(2), Danang Prastyo(3),
Pendidikan Islam Anak Usia Dini, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia(1)
Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Institut Agama Islam Negeri Madura, Indonesia(2)
Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Institut Agama Islam Negeri Madura, Indonesia(3)

Mail Corresponding Author

 PDF Full Text   [File Size: 607KB]

Published : 2023-09-15

Article can trace at:


Article Metrics

Abstract Views: 199 times PDF Downloaded: 154 times

Abstract


The Qur'an guides us to always speak kindly and gently to everyone. The purpose of this study is to describe the use of gadgets on communication ethics in early childhood in the perspective of the Qur'an. This type of research uses descriptive qualitative case study approach. The subjects involved in this study were 17 children aged class B2, teachers, and parents of students at RA An-Najah I. Data collection in the study was carried out using interviews, observation, documentation studies, and data identification with research instruments in the form of guidelines interviews and observations. Researchers used three stages in analyzing data which included reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study show that: the use of gadgets has an influence on children's communication ethics. Negative communication ethics that arise due to the use of gadgets in early childhood in the form of a very bad way of communicating with parents, namely by speaking in a harsh tone to parents, teachers and fellow peers which is contrary to the context of communication ethics according 

 

Keywords


communication ethics; early childhood; gadgets, al-qur'an

References


’Ali, A.-J. (2017). Al-Qur’an dan Terjemahnya (Revisi Terjemah Oleh Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an Kementerian Agama Republik Indonesia Tahun 2011 (ed.)). CV. J-ART. http://tashih.kemenag.go.id

Agustin, M., Inten, D. N., Permatasari, A. N., & Mulyani, D. (2021). Strategi Guru PAUD dalam Mengembangkan Kecerdasan Interpersonal Anak Usia Dini di Saat Belajar dari Rumah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1997–2007. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1055

Al-Ayouby, M. H. (2017). Dampak Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Dini (Studi di PAUD dan TK. Handayani Bandar Lampung) [Universitas Lampung]. FULL.pdfhttp://digilib.unila.ac.id/27131/2/SKRIPSI

Apriliyana, L. (2022a). Alfin Kamali Hasan yang sedang mempragakan adegan bertarung seperti filem ultramen yang ditontonnya di youtube, berikut adalah link video anak tersebut sedang mempragakan bertarung seperti ultramen didalam gadget (). https://youtu.be/26MzooFBIqE).https://youtu.be/26MzooFBIqE

Apriliyana, L. (2022b). Fawait menonton film boboiboy. https://www.youtube.com/watch?v=NrMjkWH_9T0

Apriliyana, L. (2022c). Imroatul Lutfia yang sedang menggunakan gadget sebagai sarana bernyanyi lagu anak usia dini, dan berikut adalah link video anak tersebut sedang bernyanyi lagu anak usia dini yang seperti lagu didalam gadget. https://youtube.com/shorts/fSYNLKY_zbw?feature=share

Apriliyana, L. (2022d). Link video Alfin Kamali Hasan sedang menggunakan Gadget ( Link video Fawaidul Mubarrok sedang menggunakan gadget ( Link video Imroatul Lutfia sedang menggunakan gadget (https://youtube.com/shorts. https://youtu.be/pDV_nkXTMvE),https://youtu.be/NrMjkWH_9T0),https://youtube.com/shorts.https://youtu.be/pDV_nkXTMvE

Apriliyanti, F., Hanurawan, F., & Sobri, A. Y. (2021). Keterlibatan Orang Tua dalam Penerapan Nilai-nilai Luhur Pendidikan Karakter Ki Hadjar Dewantara. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 1–8. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.595

Azwi, A. I., Yenni, & Oktavianis. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Yang Menggunakan Gadget Pada Anak Usia Dini. REAL in Nursing Journal (RNJ), 5(1), 24–36. https://doi.org/10.32883/rnj.v5i1.1507

Bahri, H. (2018). Strategi komunikasi terhadap anak usia dini. NUANSA: Jurnal Studi Islam Dan Kemasyarakatan, 11(1), 48–57. https://doi.org/10.29300/nuansa.v11i1.1356

Dahlan, M. S. (2014). Etika Komunikasi Dalam Al- Quran Dan Hadis. Jurnal Dakwah Tabligh, 15(1), 115–123. https://doi.org/10.24252/jdt.v15i1.342

Departemen Agama RI. (2022). Al-Qur’an dan terjemahan. Toha Putra.

Faridah, F. (2019). Komunikasi Dalam Interaksi Sosial (Analisis Etika Komunikasi Dalam Perspektif Islam). RETORIKA : Jurnal Kajian Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 1(1), 99–109. https://doi.org/10.47435/retorika.v1i1.247

Fauzi, N. A. F., & Ayub. (2019). Fikih informasi: Muhammadiyah’s perspective on guidance in using social media. Indonesian Journal of Islam and Muslim Societies, 9(2), 267–293. https://doi.org/10.18326/ijims.v9i2.267-293

Hakim, A., Darmawan, F., & Nurhidayah, P. S. (2022). Gim ASIK sebagai Metode Komunikasi Visual dalam Pengembangan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2266–2275. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1932

Hayati, S. N., & Na’imah, N. (2022). Analisis Kompetensi Berbicara Anak Usia Dini pada Masa New Normal. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3203–3217. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2107

Izzatin, N. (2020). Etika Komunikasi Menurut Alquran (Studi Interpretasi Ayat-Ayat Komunikasi Perspektif Ibnu Katsir) [UIN Sunan Ampel]. Nabila_E03216018.pdfhttp://digilib.uinsby.ac.id/48079/2/Izzatin

Khasanah, B. L., & Fauziah, P. (2020). Pola Asuh Ayah dalam Perilaku Prososial Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 909–922. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.627

Khoiruddin, M. (2017). Etika komunikasi dalam al ‐ qur’an. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1). https://doi.org/10.30997/dt.v2i1.303

Manurung, L., Widiyarto, S., Suyana, N., & Iramdan. (2020). Peran Orang Tua untuk Mengurangi Dampak Gawai pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(1), 203–207. https://doi.org/10.5281/zenodo.5734192

Maudyta, D., & Wahdini, E. (2023). Pengaruh Tingkat Pendidikan dan Perhatian Orang Tua pada Pola Komunikasi terhadap Kemampuan Berbicara Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1302–1311. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.3897

Miranti, P., & Putri, L. D. (2021). Waspadai Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Sosial Anak Usia Dini. Jurnal Cendekiawan Ilmiah PLS, 6(1), 46–55. https://doi.org/10.37058/jpls.v6i1.3205

Mita Widiastiti, N. L. G., & Sastra Agustika, G. N. (2020). Intensitas Penggunaan Gadget Oleh Anak Usia Dini Ditinjau Dari Pola Asuh Orang Tua. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 112–120. https://doi.org/10.23887/paud.v8i2.25179

Moleong, L. . (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif. Rosdakarya.

Mukarromah, T. (2019). Dampak Penggunaan Gadget Pada Perkembangan Sosial Anak Usia Dini Di Dusun Setia Bumi Kecamatan Seputih Banyak [IAIN Metro]. TITIK MUKARROMAH NPM. 1501010303 - Perpustakaan IAIN Metro.pdfhttps://repository.metrouniv.ac.id/id/eprint/1089/1/SKRIPSI

Munna, Z. N., Wijayanti, A., & Tanto, O. D. (2021). Peran Pola Komunikasi Orang Tua terhadap Perkembangan Emosi Anak Usia 4-5 di Masa New Normal. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 401–409. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1334

Noormawati. (2021). Etika Komunikasi Anak Pada Keluarga Dalam Islam. Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam, 3(2), 229–242. https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/JBPI/article/view/4064

Nurhaeda. (2018). Dampak Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Dini Dalam Pandangan Islam Di PAUD Terpadu Mutiara Hati Palu. ECEIJ: Early Childhood Education Indonesian Journal, 1(2), 72–74. https://doi.org/10.31934/eceij.v1i2.518

Oktaviana, A. (2021). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Interaksi Sosial Anak Usia Dini Perspektif Hadis. Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(2), 145–153. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/KINDERGARTEN/article/view/12544

Panji Hermoyo, R. (2014). Membentuk Komunikasi Yang Efektif Pada Masa Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Pedagogi, 1(1). https://doi.org/10.30651/pedagogi.v1i1.21

Pebriana, P. H. (2017). Analisis Penggunaan Gadget Terhadap Kemampuan Interaksi Sosial Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 3. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1

Rahmat, J. (1996). Psikologi Komunikasi (10th ed.). Remaja Rosdakarya.

Salwiah, S., & Asmuddin, A. (2022). Membentuk Karakter Anak Usia Dini melalui Peran Orang Tua. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2929–2935. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1945

Sanjaya, W. (2014). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. PT. Kencana Prenada Media Group.

Sapardi, V. S. (2018). Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Perkembangan Anak Usia Prasekolah Di PAUD/Tk Islam Budi Mulia. Jurnal Menara Ilmu, XII(80), 143. https://doi.org/10.33559/mi.v12i80.634

Sarnoto, A. Z. (2022). Komunikasi Efektif pada ‘Anak Usia Dini dalam Keluarga Menurut Al-Qur’an. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2359–2369. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1829

Shihab, M. Q. (2002). Tafsir AlMishbah; pesan,kesan dan keserasian AlQur’an. Lentera Hati.

Siahaan, Y. E., Sutapa, P., & Yus, A. (2020). Pengaruh Komunikasi Orangtua terhadap Perilaku Agresif verbal Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1472–1486. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.890

Soekanto, S. (1992). Sosiologi Suatu Pengantar. Rajawali.

Supaat, & Fa’atin, S. (2019). The Muslim Millennial Family Typology: The Role Of Muslim Family Circumflex Model To Avoid Parents’ Violent Behavior Against Children In Indonesia. Indonesian Journal of Islam and Muslim Societies, 9(1), 1–29. https://doi.org/10.18326/ijims.v9i1

Supena, A., Nuryanti, N., & Karnadi, K. (2022). Efektifitas Son-Rise Program dalam Meningkatkan Keterampilan Bahasa, Sosial Komunikasi pada Anak Autis. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2753–2776. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.964

Suryameng. (2019). Pendampingan Dialogis Orangtua Dalam Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Dini. DUNIA ANAK: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 40–49. https://doi.org/10.31932/jpaud.v2i2.764

Sutomo, I. (2014). Modification Of Character Education Into Akhlaq Education For The Global Community Life. Indonesian Journal of Islam and Muslim Societies, 4(2), 291–316. https://doi.org/10.18326/ijims.v4i2.291-316

Syakuro, M. A. (2021). Dampak Penggunaan Gadget pada Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini di RA An-Najah I Desa Karduluk Kecamatan Pragaan Kabupaten Sumenep [Institut Agama Islam Negeri Madura]. In Etheses Institut Agama Islam Negeri Madura. http://etheses.iainmadura.ac.id/2171/

Wijaya, S. (2015). Al-Quran Dan Komunikasi (Etika Komunikasi Dalam Perspektif Al-Quran). Al-Burhan, 15(1), 1–28. https://doi.org/10.53828/alburhan.v15i1.59


Refbacks

  • There are currently no refbacks.